Daugiabučio namo renovacija leidžia gyventojams džiaugtis ne tik malonesne aplinka, bet ir mažesnėmis šildymo sąskaitomis. Tačiau dar vis neretai nežinoma, kad renovacijos laikotarpis itin parankus ir liftui keisti. Keičiant liftą renovacijos metu galima ne tik ženkliai sutaupyti gyventojų išlaidas ir turėti kur kas erdvesnį šiuolaikinį liftą, bet ir padidinti nekilnojamojo turto pardavimo kainą. Apie tai, ką gyventojams naudinga žinoti ruošiantis daugiabučio namo renovacijai ir kaip užtikrinti kuo sklandesnius lifto keitimo darbus, pasakoja liftus prižiūrinčios bendrovės „Baltijos liftai“ vadovas Mantas Romaška.

Naujas liftas daugiabučio namo renovacijos metu – sutaupyti pinigai

Skaičiuojama, kad šiuo metu sostinėje veikia virš 5000 liftų, kurių didžioji dalis viršija 30 metų amžių. Tokie liftai kasmet dėl bendro nusidėvėjimo, gedimų, pavojaus keleivių saugumui ar kitų priežasčių patenka į kritinės būklės įrenginių sąrašą, kas dažniausiai signalizuoja vienareikšmę išvadą – atėjo laikas keisti liftą. Tai neišvengiamas procesas, ypač žinant, kad vidutinis lifto saugaus naudojimo resursas yra iki 25 metų.

M. Romaška atkreipia dėmesį, kad liftas yra sudėtingas potencialiai pavojingas įrenginys, kuris su laiku dėvisi ir genda. Į kritinės būklės liftų sąrašus įrenginiai patenka po to, kai gaunamos akredituotų potencialiai pavojingų įrenginių techninės būklės tikrinimo įstaigų ekspertų išvados, kad dėl amžiaus, bendro nusidėvėjimo ar kitų priežasčių liftas gali būti pripažintas netinkamu ir nesaugiu naudoti.

Renovuojamuose daugiabučiuose namuose liftai paprastai jau patenka į kritinės būklės sąrašus arba yra arti to. Pravartu prisiminti, kad renovuojant daugiabutį namą valstybė suteikia 30% paramą energetinį efektyvumą didinančioms priemonėms, o liftas patenka į tokių priemonių sąrašą.

„Žinoma, ne kiekvienu gedimo atveju vienintelė išeitis yra keisti liftą nauju. Galimi ir kiti sprendimai, pavyzdžiui, kapitalinis remontas ar modernizavimas. Bet jau atėjus ar artėjant kritinei būklei dažnai keisti liftą yra kur kas efektyviau. Ypač kai yra galimybė pasinaudoti valstybės parama. Be to, daugiabučio namo renovacijos metu lifto keitimo išlaidos išskaidomos ilgesniam laikotarpiui, kadangi lifto keitimas įeina į bendrą renovacijos sąmatą, kuriai suteikiama paskola“, – komentuoja M. Romaška.

Kaip pasiruošti daugiabučio namo renovacijai?

M. Romaška pasakoja, kad ruošiantis daugiabučio namo renovacijai, pirmiausia reikia gauti ne mažiau kaip 51 proc. gyventojų sutikimą. Tuomet namo administratorius ar bendrijos pirmininkas užsako investicinį planą, o investicinio plano rengėjas jį paruošia Investiciniame plane nurodoma, kokie darbai ir už kokią kainą bus atlikti bei valstybės kompensacijos dydis. Gavę pasiūlymus, gyventojai turi nubalsuoti už optimaliausią ir jiems labiausiai tinkantį variantą.

„Tuo metu, kai planai pristatomi gyventojams, labai svarbu, kad gyventojai iš tiesų įsitrauktų, domėtųsi, kas siūloma, klaustų dėl visų kilusių neaiškumų, kad po to, kai bus imtasi realaus darbų įgyvendinamo, kiltų kuo mažiau klausimų dėl priimtų sprendimų. Tad raginčiau gyventojus būti aktyviems ir visuomet drąsiai konsultuotis, klausti“,  – pataria M. Romaška.

Jis sako, kad iš savo ilgametės patirties yra pastebėjęs, kad įgyvendinant daugiabučio namo renovacijos darbus, vis dar itin dažnai pasitaiko klaidų, kurių galima išvengti bendradarbiaujant su patikimais partneriais.

M. Romaška pasakoja vieną iš dažnai pasitaikančių atvejų, kai jau pasitvirtinus techninį projektą ir pradedant atlikti darbus, t. y. montuoti liftą, staiga paaiškėja, kad to padaryti neįmanoma, nes realūs šachtos išmatavimai neatitinka brėžinių.

„Kodėl taip nutinka? Nes dažnai, ruošiant renovacijos projektą, specifikacijos ir kiti matmenys tiesiog nukopijuojami, nevažiuojama į vietą ir šachta nėra matuojama. Visgi senų liftų šachtos savaime yra sudėtingas projektas, nes jos dažnai būna kreivos. Todėl visuomet, prieš ruošiantis keisti liftą ir norint kuo tiksliau pasirengti renovacijai, rekomenduojame pasitarti su specialistais, – atkreipia dėmesį M. Romaška. – Jeigu išmatavimai neatitinka realybės, tiesiog negalime statyti lifto. Turime perdaryti projektą, kas, žinoma, atima daug papildomo laiko. Todėl labai svarbu prieš imantis darbų būti užtikrintiems dėl išmatavimų. Mes visada atvažiuojame išmatuoti ir konsultuojame įvairiais klausimais.“

Pašnekovas atkreipia dėmesį, kad naujas liftas gyventojams suteikia daug privalumų ir ilgainiui leidžia sutaupyti pinigų bei laiko gedimų taisymui. Maža to, naujas šiuolaikinis liftas padidina nekilnojamojo turo kainą.

Didesnis saugumas bei išmanus galimų gedimų stebėjimas

Saugumas naujuose liftuose pirmiausia užtikrinamas naudojant šiuolaikinius saugos įrenginius, kuriuose yra sumontuojamos ne tik įprastos mechaninės, bet ir elektrinės bei elektromagnetinės apsaugos. Dažnai svarbiausiuose lifto mazguose yra įdiegtos būklės stebėjimo ar neatitikimų fiksavimo sistemos, kurios leidžia išvengti galimų įrenginio veikimo sutrikimų bei apsaugo keleivius.

„Tiesa, kartais išgirstame, kad didėjant apsaugų skaičiui neva  ir gedimų įrenginyje turėtų pasitaikyti dažniau, tačiau tai tikrai ne tiesa. Naudojant šiuolaikines valdymo sistemas, kuriose jau yra įdiegta įrenginio diagnostikos sistema bei kaupiami duomenys apie įrenginio eksploataciją, galima kur kas greičiau ir paprasčiau nustatyti susidėvėjusius mazgus bei atlikti savalaikį mazgo remontą ar keitimą. Tokiu būdu yra užtikrinama nepertraukiama įrenginio eksploatacija ir mažinamas prastovų skaičius“, – atkreipia dėmesį M. Romaška.

Apie 70 procentų mažiau strigimų

„Skaičiuojame, kad vidutiniškai kasmet liftuose pasitaiko apie 1500 strigimų. Dažniausiai jie įvyksta dėl senų liftų gedimų arba dėl neatsargaus gyventojų elgesio“, – komentuoja M. Romaška.

Anot jo, nauji liftai turi nedidelius, tačiau labai tikslius suktuvus. Tai svarbus kėlimo įrenginys, leidžiantis sumažinti užstrigimo galimybę. Pagal „Baltijos liftų“ 2021 metų duomenis, naujuose liftuose būna apie 70 procentų mažiau strigimų nei senuose liftuose.

„Palyginome dviejuose daugiabučiuose, esančių tame pačiame Vilniaus rajone, Viršuliškėse, liftus. Viename Viršuliškių gatvės name veikia du nauji liftai, pastatyti pernai. Iš viso per šiuos metus nebuvo jokio skambučio dėl šių liftų neveikimo ar strigimo ir jiems nebuvo atlikti jokie remonto darbai. Tuo tarpu kitame Viršuliškių gatvės name yra du seni – 1977 metų – liftai. Per tuos pačius 2021 metus iškvietimų buvo gauta 21 kartą dėl neveikiančio ar užstrigusio lifto“, – pateikia pavyzdžių „Baltijos liftų“ vadovas.

Nebelieka rizikos būti prispaustam tarpdury ir net 15 proc. padidėjęs liftas

Naujuose liftuose naudojamos šiuolaikinės technologijos leidžia įrenginiams sustoti tolygiau, nejausti krestelėjimo kabinai pradedant važiuoti, lėtėjant ir sustojant.Kaip pasakoja M. Romaška, tai užtikrinama naudojant dažnio keitiklį bei šiuolaikinį suktuvą.

Durų sistemoje yra įdiegtos mechaninės ir optinės kliūties fiksavimo sistemos, todėl durys neprispaus keleivių tarpduryje, kas vis dar neretai nutinka važinėjant senais liftais.

M. Romaška papildo, kad renovuotas liftas tampa erdvesnis. Tiesa, liftas padidėja tuo atveju, jei kartu pakeičiamoskreipiančiosios. Tai tarsi lifto bėgiai, kurie tiesiai laiko lifto kabiną.

„Žinoma, reikia suprasti, kad daug kas priklauso nuo šachtos ir namo konstrukcijos, tačiau mūsų patirtis rodo, kad naujas liftas padidėja net iki 15 procentų. Įėjimas tampa platesnis ir kabina – didesnė. Kartu taip užtikrinamas patogesnis liftas žmonėms su judėjimo negalia ar tėvams su vežimėliais“, – komentuoja pašnekovas.

Nelieka pašalinių garsų

Kadangi dažniausiai lifto patalpa ribojasi su gyventojų buto sienomis, neretai atsiriboti nuo nepageidaujamų garsų nepavyksta. Tai dažnai kelia gyventojų nepasitenkinimą. Naujuose liftuose, pasak M. Romaškos, yra įdiegtas ne vienas sprendimas, mažinantis įrenginio skleidžiamą triukšmą.

Pirmiausia šiuolaikiniai suktuvai veikia tyliau, palyginti su pirmtakais, ne tik dėl konstrukcinių sprendimų, bet ir dėl naudojamo dažnio keitiklio, kuris užtikrina tolygų greitėjimą ir lėtėjimą. Tuo pačiu yra tausojama stabdžių sistema, kuri naudojama tik kabinos ir atsvaro padėties fiksavimui. Tad stabdymo garso naujuose liftuose nebelieka.

Šiuolaikinės durų pavaros veikia tolygiai ir ties ribiniais judėjimo taškais koreguoja savo judėjimo pagreičius. Tokiu būdu eliminuojami durų daužymosi garsai.

Perpus mažesnės elektros sąnaudos

Pasak M. Romaškos, ekologija ir resursų ekonomija neaplenkė ir kėlimo įrenginių pramonės šakos.

„Gamintojams tobulinant technologijas ir mokslo žinias pritaikant kasdienybėje, ko gero, sunkiai rastume naują liftą, kuris neturėtų šiuolaikinių automatikos sistemų bei variklio valdymo blokų, sumažinančių elektros energijos sąnaudas.

Pavyzdžiui, „Wittur“ kompanija, su kuria bendradarbiaujame, siūlo išskirtinį lifto valdymo sistemos ir variklio valdymo, išlaisvinimo sistemos monobloką. Tai naujas ir inovatyvus sprendimas, padedantis sumažinti energijos sąnaudas, – sako pašnekovas. – Mūsų skaičiavimu, devynių aukštų name naujas liftas sunaudoja apie 56 procentus mažiau elektros energijos, lyginant su senu liftu.“

Nebūtina laukti daugiabučio namo renovacijos

Svarstantiems liftą keisti ne daugiabučio namo renovacijos metu „Baltijos liftų“ vadovas pataria nelaukti paskutinės akimirkos, kol liftas bus išjungtas, ir tik tuomet priimti sprendimus dėl jo keitimo. Tai dažniausiai neefektyvu nei laiko, nei finansų prasme.

Lifto keitimas ar kapitalinis remontas, kai įrenginys jau sustabdytas, gali užsitęsti net iki pusmečio. Tuo tarpu nelaukiant, kol liftas bus sustabdytas ir imantis sprendimų dėl lifto keitimo darbų iš karto, kai tik iš akredituotų potencialiai pavojingų įrenginių techninės būklės tikrinimo įstaigų ekspertų gaunama informacija, jog liftas greitu metu gali būti sustabdytas, įrenginiu galima naudotis kur kas greičiau. Žinoma, ne mažiau svarbu, kad ir patys daugiabučių namų liftų savininkai ar jų atstovai operatyviai sureaguotų ir gyventojai priimtų sprendimus dėl lifto keitimo.

„Kad liftai tarnautų kuo ilgiau ne ką mažiau reikšminga užtikrinti jų nuolatinę priežiūrą. Pavyzdžiui, mes be privalomų liftų techninės priežiūros veiksmų, reguliariai patys atliekame liftų techninės būklės patikras, siekdami kuo tiksliau nustatyti esamą įrenginių būklę ir laiku reaguoti į galimus gedimus. Prižiūrimų liftų namų administratoriams ar bendrijų pirmininkams siunčiame informaciją apie liftų būklę reguliariai kelis kartus per metus. Be to, norėdami daugiau sužinoti apie savo lifto būklę namo administratoriai ar bendrijos pirmininkai, taip pat ir gyventojai visuomet gali kreiptis į mūsų įstaigą“, – papildo pašnekovas.